Liity Kurssille 

Lukeminen on raskasta. Mielessä pyörii jatkuvasti mukavammat asiat, kuten ystävien kanssa ajan viettäminen, Playstationin pelaaminen tai Iivo Niskasen 50 km olympiakullan uusinnan ihaileminen. Ovathan edellä mainitut asiat useimpien mielestä paljon rattoisampaa ajanvietettä kuin normaalijakauman taulukoiden kertaaminen. Vapaa-aika on tärkeä vastapaino opiskelulle ja sen määrään on hyvä kiinnittää huomiota.

Motivaatio on oppimisen ja suorittamisen peruspilari. Motivaation avulla voi kammeta itsensä ylös sängystä ja lähteä kohti kirjastoa, vaikka ulkona paukkuisi yli kahdenkymmenen asteen pakkaset, sataisi lunta ja kova tuuli iskisi vasten kasvoja jo ulko-ovella. Mutta mitä jos motivaatio hiipuu? Televisio alkaa näyttää houkuttelevammalta kuin koulukirjat tai kaverin ehdottaman kahvilan tarjoamat korvapuustit maistuvat paremmalta kuin kansainvaellukset? Näin käy kaikille jossain vaiheessa lähes 100 prosentin varmuudella.

Motivaatio on ikään kuin aaltoliike, se voi vaihdella päivittäin korkeasta matalaan. Kaikki ovat varmasti joskus huomanneet motivaation olevan huipussaan tai laahatessa matalalla kun pitäisi tehdä jotakin ei niin kiintoisaa. Esimerkiksi mitätön motivaatio on tuttu tunne kun pitäisi ottaa tiskiharja käteen ja hoitaa ruuan laitossa syntynyt tiskivuori.  Motivaation puuttuminen voi herättää monenlaisia kysymyksiä. “Miksi en ole motivoitunut?” tai “Miten saan motivaationi nousemaan?” ovat askarruttaneet varmasti lähes kaikkia opiskelijoita joskus. Motivaatio kuitenkin erittäin harvoin itsenään kantaa hirveän pitkälle, mutta sille on erinomainen pari olemassa. Tämä hyve on mitä parhain ja erittäin tärkeä, se on pitkäjänteisyys.

Motivaation avulla löydät energiaa tarttua haasteisiin, mutta pitkäjänteisyyden avulla, tulevat suuretkin haasteet saavutettaviksi. Pitkäjänteisyyden avulla suurissakin tavoitteissa onnistuminen on mahdollista. Motivaation laskiessa pitkäjänteisyys auttaa pitämään tavoitteet mielessä ja sitä kautta kasvattaa motivaatiota. Kun jaksaa työskennellä tavoitteiden eteen, löytyy usein myös uusia syitä jatkaa aherrusta. Nämä syyt auttavat myös kasvattamaan motivaatiota.

Tavoitteiden saavuttaminen ruokkii aivojen mielihyväkeskusta. Mielihyväkeskus vapauttaa dopamiinia, eli mielihyvähormonia, joka ilmenee esimerkiksi tyytyväisyytenä ja hyvänä olona. Tavoitteiden saavuttaminen siis tuntuu hyvälle ja auttaa näin jatkamaan tavoitteiden eteen työskentelyä. Tämän takia on myös tärkeä jakaa suuret tehtävät pienempiin välitavoitteisiin, jotta voit nauttia tehtävien valmistumisesta hyvällä omatunnolla. Kun pääsykokeeseen valmistautumisen aikatauluttaa järjesmällisesti, voi päivän päätteeksi viettää vapaa-aikaa rennommin, eikä siitä synny huonoa omatuntoa. Tärkeää on myös pitää mielessä pääsykokeen jälkeinen palkinto! Aika kuluu nopeasti, yhteishaun alkamiseen on hieman yli kaksi viikkoa ja itse pääsykokeeseen noin 100 päivää. Pian alkaa olla aika korjata satoa lukemisen hedelmistä.

Mukavaa viikkoa ja tsemppiä lukemisiin!